Firmele de leasing ciupesc sume în plus de la clienţi prin cursul impus
Firmele de leasing din România emit facturile la plata ratei lunare doar în lei şi calculate la un curs impus, deşi majoritatea finanţărilor pe care le acordă sunt în euro. Dacă acest comportament poate fi explicabil în cazul firmelor independente, devine de neînţeles la societăţile de leasing arondate băncilor, care, prin lege, au posibilitatea de a colecta ratele în moneda creditului. Ba mai mult, în cazul Porsche Bank, de exemplu, cursul afişat este mai mare pentru ratele de leasing decât pentru cele la credite. Toate acestea se întâmplă în ciuda faptului că băncile permit achitarea ratelor în moneda creditului prin simpla deschidere a unui cont în valuta respectivă.
„Nu cred că am primit vreo reclamaţie în acest sens. Nu pot comenta, dar ştiu că firmele de leasing sunt obligate să emită facturile în lei, băncile pot colecta rata şi în alte valute pentru că deschid un cont în acea valută“, spun reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, care recunosc faptul că, în cazul firmelor arondate unor bănci, s-ar fi putut face aceeaşi operaţiune.
Pierderile suferite de clienţi nu vin doar din diferenţa dintre cel mai bun curs de pe piaţă şi cel al firmei de leasing la data facturării, deşi nici acestea nu sunt neglijabile. Clientul este dezavantajat şi prin faptul că nu poate plăti rata direct cu euro achiziţionaţi din timp, la un curs mai avantajos. Acest dezavantaj este cu atât mai vizibil în criză economică, atunci când leul este foarte expus. De menţionat este şi faptul că peste 95% din volumul contractelor de leasing încheiate în România reprezintă finanţări în euro. În plus, companiile care domină piaţa locală sunt arondate unor grupuri bancare importante (Unicredit, BCR sau Banca Transilvania). Ratele aferente bunurilor cumpărate prin finanţări în leasing sunt achitate în conturi deschise la băncile respective, după cum este precizat şi pe factură. De altfel, dacă suni să întrebi de valoarea cursului, operatorii te îndrumă tot către bancă, pentru că „la ei este contul“.
Zeci de lei pierduţi pe lună la un contract de 20.000 de euro
Dacă ar fi trebuit să achiţi la începutul acestei luni rata pentru o finanţare de 20.000 de euro luată pe cinci ani, în cele mai bune condiţii de pe piaţă suma echivalentă în lei ar fi fost de 1.190 de lei (rată de 270 de euro la cursul firmei din 2 noiembrie). Dacă ai fi putut achita aceeaşi rată direct în euro cu valută cumpărată cu doar două săptămâni înainte de la casa de schimb, suma ar fi scăzut la 1.155 de lei (tot 270 de euro la cursul din 18 octombrie de la casa de schimb). Cu alte cuvinte, clientul firmei de leasing ajunge să piardă 35 de lei din diferenţa de curs. Calculul este realizat pe un caz real, un client al unei firme de leasing importante din România.
În medie, diferenţa dintre cursul care poate fi găsit la casele de schimb şi cel practicat de către firmele de leasing este de 1,5%, însă diferenţa poate merge, în funcţie de strategiile băncilor, până la 4-5%. De menţionat că acelaşi curs este utilizat de firme şi la plata avansului, dar şi la plata valorii reziduale a autovehicului achiziţionat. Mai mult, strategiile nu sunt diferite nici în cazul clienţilor persoane juridice, care pot plăti lunar şi rate de mii de euro şi care pierd astfel sume importante.
Curs „preferenţial“ pentru leasing
Printre strategiile menite să „ciupească”, prin cursul de schimb, câte puţin de la mulţi clienţi, cea aplicată de Porsche Leasing se distinge în mod evident. Firma, subsidiară a grupului Porsche Bank, aplică un curs „preferenţial“, mai mare nu doar în comparaţie cu rata oficială sau cu cea de la casele de schimb, ci chiar faţă de cursul folosit de bancă la creditele pe care le acordă pentru achiziţionarea de autoturisme. Reprezentanţii Porsche Bank, cel mai mare jucător local pe piaţa finanţărilor auto, nu au acceptat să comenteze situaţia până la ora publicării acestui material.
sursa:www.capital.ro
parteneri:www.reklama360.ro
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu