Romania a construit 281 de kilometri de autostrada in aproape 20 de ani
Lucrarile la autostrada Bucuresti-Constanta au garantie doar doi ani
Lucrarile finalizate la Autostrada Soarelui Bucuresti-Constanta au ridicat, de asemenea, numeroase probleme, legate de neconformitati la suprafata stratului de rulare, aparitia de fisuri si chiar gropi. Tronsoanele autostrazii au o garantie de doar doi ani, iar primele gropi au aparut deja la doar un an dupa ce autostrada a iesit din garantie. În acest caz, firmele constructoare (printre care, CCCF, Astaldi Spa, Colas, Max Boegl si Yuksel Makimsan Ener) nu mai pot fi trase la raspundere. La aceasta autostrada sunt finalizati 152 de kilometri, dintr-un total de 225. Tronsonul Cernavoda-Constanta se estimeaza a fi finalizat in 2011, contructorii fiind compania franceza Colas si consortiul format din companiile Astaldi& Max Boegl. Companiile castigatoare au mai construit in anii precedenti tronsoane ale Autostrazii Bucuresti-Constanta, Colas finalizand portiunea Fundulea-Drajna, iar consortiul germano-italian tronsoanele Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda. De altfel, italienii Astaldi au castigat numeroase licitatii organizate de Ministerul Transporturilor, atat in timpul guvernarii PSD, cat si ulterior, dupa venirea la putere a Aliantei DA.
Autostrada Transilvania, niciun kilometru finalizat, plati de circa 700 milioane euro
Autostrada Transilvania, poate cea mai controversata din Romania, are ca termen de finalizare anul 2013. Pana acum, compania Bechtel, responsabila pentru constructia acestei autostrazi, a incasat de la statul roman aproximativ 700 de milioane de euro. Costurile initiale au fost stabilite la 2,2 miliarde euro, dar ultimele estimari arata aproape o dublare a sumei. În 2004, Guvernul Adrian Nastase acorda companiei americane Bechtel proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov-Bors. În 2005, noile autoritati au decis intreruperea lucrarilor, pe motiv ca trebuie reanalizate contractele incheiate de guvernarea precedenta, iar in urma renegocierii contractului a fost prelungit termenul de finalizare, din decembrie 2012 pentru decembrie 2013. În luna august 2008, Bechtel anunta ca a finalizat o portiune de cinci kilometri de autostrada dintr-un sector cu o lungime de 25 de kilometri, care face legatura intre Gilau si Campia Turzii. Însa, in noiembrie 2008, un control efectuat la solicitarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) scotea la iveala faptul ca Bechtel a facut greseli de proiectare si executie pe tronsonul Campia Turzii-Gilau si ca defectiunile in executie au determinat alunecari de teren. Partea americana a invocat faptul ca statul roman nu a oferit la timp banii pentru lucrari. Anul acesta, Bechtel s-a angajat sa termine 42 de kilometri din cei 54 ai tronsonului Turda-Gilau. Actualul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a declarat in februarie ca statul roman nu-si permite sa sustina financiar, pana in 2013, inceperea lucrarilor si pe portiunea cuprinsa intre Brasov si Targu Mures, portiune pe care ministerul vrea sa o concesioneze. Potrivit declaratiilor ministrului Radu Berceanu, pana in 2013 va fi finalizata doar jumatate din autostrada, respectiv portiunea de la Targu Mures la Bors.
Autostrada Bucuresti-Brasov, doua tronsoane din trei au fost atribuite În cazul autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov, in 2005, Guvernul PNL-PD a decis stoparea intelegerilor semnate de autoritatile de la acea vreme cu firma franceza Vinci pentru tronsonul Comarnic-Predeal si cu cea israeliana Ashtrom-Roichmann pentru portiunea Predeal-Brasov. Contractul, care se ridica la circa 700 de milioane de euro, prevedea ca tronsoanele sa fie gata in 2009 si a fost atacat, in 2004, si de presedintele Basescu, pe atunci doar candidat al Aliantei PNL-PD, pe ideea ca nu este altceva decat un „tain" platit de PSD statului francez si firmei Vinci. Contractul a fost desfacut, cu promisiunea de a semna unul mai avantajos pentru statul roman. Dupa mai multe amanari, licitatia pentru construirea autostrazii Comarnic-Brasov a fost castigata, in 2009, de consortiul Vinci-Aktor, pentru 1,5 miliarde euro. În 2006, grupul de firme Spedition UMB– PA & CO International–Euroconstruct Trading 98–COMAXA SRL a castigat o lucrare de 200 milioane euro pentru construirea unei portiuni din tronsonul Bucuresti-Ploiesti. În acest caz, Autoritatea de Control a Guvernului a stabilit ca aceste firme nu trebuiau acceptate la licitatie deoarece, cel putin in cazul Euroconstruct Trading 98, aceasta avea reclamatii de proasta executie in urma lucrarilor de reabilitare a autostrazii Bucuresti-Pitesti. Ministerul Transporturilor a hotarat insa ca acest consortiu sa inceapa lucrarile.
S-a renuntat la construirea drumurilor expres
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anuntat, la sfarsitul anului 2008 , ca se va renunta la construirea celor 12 drumuri expres prevazute in proiectele ministerului si ca in locul unora dintre acestea vor fi facute autostrazi. Radu Berceanu a spus ca in locul drumului expres Craiova-Pitesti, ale carui lucrari de constructie ar fi trebuit incepute in 2008, se va realiza o autostrada, care se va intersecta cu Autostrada Pitesti-Bucuresti.
Modificari legislative pentru accelerarea lucrarilor Întarzierile la construirea de autostrazi au fost puse de multe ori pe seama legislatiei care permite amanarea exagerata in cazul exproprierilor.
sursa:The Money Channel
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu