Ce solutii au firmele daca statul intarzie sa plateasca TVA-ul? - stiri romania libera -

Problema intarzierii rambursarii TVA de catre stat agentilor economici - o realitate cu care firmele din Romania se confrunta de mai bine de un an: nevoia de lichiditati a ajuns la cote nemaintalnite. Wall-Street a cerut parerea specialistilor in domeniul taxelor pentru a vedea ce solutii au firmele in privinta intarzierii rambursarii TVA-ului.

O lamurire asteptata, dar suficienta?

Ordinul 1308/2009 a adus, potrivit specialistilor, anumite lamuriri suplimentare in ceea ce priveste procedura de rambursare sau de compensare a TVA.

„Insa, daca Ordinul nu va fi respectat de catre organele competente ale statului, la fel cum s-a intamplat si cu procedura anterioara, mult asteptatul efectul benefic va fi zero pentru agentul economic”, explica Adrian Teampau, senior consultant, tax advisory services in cadrul Mazars Romania.

Sunt insa si aspecte pozitive aduse in prim plan de acest act normativ, si anume faptul ca daca este solicitat un control incrucisat in cadrul procesului de rambursare a TVA, termenul de solutionare a acestuia fiind de maxim 90 de zile.

„Controlul incrucisat este una din metodele des utilizate de inspectorii fiscali prin care sunt controlate documentele contabile si fiscale ale altui agent economic aflat in relatii contractuale cu cel ce solicita rambursarea pentru a se verifica astfel inregistrarea si plata TVA catre stat. Acesta era unul din pretextele prin care inspectiile fiscale in scopul rambursarii erau suspendate la nesfarsit, deoarece pana la aparatia acestui Ordin nu exista un termen maxim de suspendare sau solutionare a acestor controale incrucisate”, adauga Teampau.

Lipsa de lichiditati si blocarea rambursarii TVA-ului

Daca termenele de rambursare prevazute in actele normative existente pana la aparitia acestui Ordin (1308/2009 n.r.) erau respectate de catre reprezentantii statului si agentul economic primea efectiv taxa pe valoarea adaugata solicitata, nu se ajungea in situatia actuala.
„Blocarea rambursarilor s-a intamplat deoarece statul nu are lichiditati disponibile (lucru demonstrat si prin prevederile Ordonantei 34/2009 prin care se introduce impozitul minim si se limiteaza deducerea TVA pentru anumite achizitii etc). Tot din acest motiv am asistat si la abuzurile inspectorilor fiscali care suspendau chiar pe ani intregi procesul de rambursare pentru agentii economici”, detaliaza Teampau.

Apoi, exista un numar impresionant de firme care au solicitat rambursare TVA si care sunt amanate de cativa ani. "Ne-am confruntat chiar cu o situatie in care unei firme i s-a refuzat rambursarea motivandu-i-se verbal ca nu exista fonduri. De aceea, ii sfatuiesc pe agentii economici sa se inarmeze cu rabdare de fier si apoi sa nu cedeze la abuzurile inspectorilor fiscali veniti in control", spune Teampau.

In ultima vreme, explica consultantul, Mazars a inregistrat o dublare a solicitarilor de suport pe durata inspectiilor fiscale. "Insa, nu de putine ori, agentii economici apeleaza la consultanta fiscala in ultima faza a procesului de rambursare, cand deja e tardiv. Eventual, mai poate fi inaintata o actiune in instanta, unde sansele de castig pot fi reduse", precizeaza acesta.

Cum se ramburseaza de fapt TVA-ul firmelor? Sfatul specialistului

Totul incepe prin bifarea in decontul de TVA a optiunii de rambursare. Mai departe, spune specialistul Mazars, ramane la latitudinea organelor fiscale sa reactioneze si sa soseasca in control la agentul economic.

"E adevarat ca sunt acordate rambursari cu control fiscal ulterior, insa acestea sunt acordate in functie de un grad de risc fiscal mic calculat de reprezentantii ANAF. Ii sfatuiesc pe agentii economici sa citeasca cu multa atentie reglementarile fiscale in vigoare si, daca sunt convinsi ca nu au gresit, sa nu se lase intimidati de inspectorii fiscali si, eventual, sa solicite suport la firmele de consultanta fiscala", sfatuiste Teampau agentii economici aflati in aceasta situatie.

La randul sau, pentru sumele achitate in plus sau de recuperat, dupa caz, la bugetul statului, Luminita Ristea (foto), managing partner in cadrul Nexia International, companie de audit si consultant, recomanda compensarea creantei cu obligatii datorate aceluiasi buget (impozit pe profit cu T.V.A., impozit pe salarii etc.), iar diferenta ramasa se compenseaza cu obligatii datorate altor bugete.

“Dispozitiile referitoare la stingerea datoriilor pentru care s-a efectuat plata in contul unic sunt aplicabile in situatia in care un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile. In situatia in care contribuabilii efectueaza o plata in contul unic in cuantum mai mare decat cel al obligatiilor fiscale datorate, curente si/sau restante, distribuirea sumei se efectueaza pana la limita obligatiilor fiscale inregistrate de catre acestia”, detaliaza oficialul Nexia.

Astfel, sumele platite in plus fata de obligatiile fiscale datorate se vor stinge prin compensare cu eventualele obligatii fiscale neachitate inregistrate la celelalte bugete. Prin compensare se sting creantele administrate de Ministerul Economiei si Finantelor cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat sau de restituit de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor.

Conform dispozitiilor articolului 116 din Ordonanta Guvernului numarul 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, compensarea se face de organul fiscal competent la cererea debitorului sau inainte de restituirea ori rambursarea sumelor cuvenite acestuia.

In eventualitatea compensarii, spune Ristea, trebuie sa aveti in vedere si dispozitiile referitoare la majorarile de intarziere, respectiv articolul 122 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii, inclusiv. In acest sens, pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare.

Totodata, pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.

Si, nu in ultimul rand, explica Ristea, pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.

Daca sunteti o firma interesata de posibilitatea compensarii TVA cu alte impozite datorate trebuie sa stiti ca si aceasta procedura este la fel de lenta ca si rambursarea, spune Teampau. "Din pacate, unica masura concreta care ar debloca situatia ar fi insasi respectarea procedurilor aprobate, culmea, tot de aparatul legislativ al statului", adauga consultantul Mazars.

Pe de alta parte, Ristea este de parerea ca ar trebui sa se limiteze numarul de autoturisme, pentru o firma, in functie de activitate, numar de angajati cu necesitate de deplasare in scopul afacerii, si nu deductibilitatea TVA-ului la achizitia acestora, sau a combustibilului (indiferent daca sunt in scopul afacerii).

In cat timp trebuie rambursati banii?

O masura cu efect pozitiv a fost introdusa prin Ordinul mentionat mai sus, care a avut ca efect pozitiv limitarea in timp a controlului incrucisat la maxim 90 de zile. Astfel, in principiu, tot procesul de rambursare a TVA ar putea dura doar 135 de zile, spun specialistii.

"Legea prevede ca rambursarea sa fie acordata in termen de 45 de zile de la data inregistrarii solicitarii. Insa, inspectia fiscala poate fi suspendata. Daca se suspenda pentru efectuarea unui control incrucisat, termenul maxim de suspendare este de 90 de zile. Anterior, putea fi suspendata pe termen nedeterminat. Asadar, teoretic, in 135 de zile, agentul economic poate primi rambursarea TVA-ului”, spune Teampau.

Cu situatia curenta referitoare la intarzierile la rambursarea TVA firmele se confrunta de mai bine de un an, timp in care reactia autoritatilor s-a lasat mult asteptata, insa de la intentie si pana la fapta se pot intampla multe. Insa, in toata aceasta perioada, agentii economici chiar au nevoie de resurse pentru a face fata crizei economice.

De curand, ANAF a facut publice informatii referitoare la situatia rambursarilor de TVA. Din datele furnizate de aceasta institutie, la 30 iunie a.c., suma TVA deja restanta este de 2,5 miliarde de lei. Un procentaj de peste 90% din aceasta suma are termenul de rambursare intarziat cu pana la 9 luni de zile.

"Exista, la acest moment, doar promisiuni de plata sau compensare din partea autoritatilor", concluzioneaza Adrian Teampau, pentru Wall-Street.

sursa:www.wall-street.ro
parteneri:www.reklama360.ro
Posted on 11:44 by Dl. Calin and filed under , | 0 Comments »

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cazare Brasov