Ce bonusuri salariale raman pe lista in 2009?

Intr-un an, timp scurs de la instalarea crizei in Romania, climatul economic nefavorabil a erodat profiturile companiilor, ducand astfel la diminuarea sau chiar disparitia bonusurilor extra-salariale pentru cei ramasi inca in functie, sustin recruiterii in resurse umane

Pachetele extra-salariale intra la apa


Cea mai drastica scadere a nivelului de beneficii extra-salariale a avut loc in primele luni ale anului in curs, cand companiile treceau pe planul de restrangere a cheltuielilor. O parte din angajati au fost atunci disponibilizati. Pentru cei ramasi, disparitia bonusurilor a venit ca o masura implicita.

In prima parte a anului trecut beneficiile extra-salariale erau in voga si nici un candidat nu ar fi acceptat o negociere salariala fara a stabili clar daca primeste bonusi de masa, tichete cadou sau macar o asigurare medicala. Cu o crestere exploziva, planul de pensii private, tichetele de masa, bonusurile flexibile si abonamentele de intretinere corporala ocupau topul celor mai des acordate bonificatii.

Peste 70% din angajatii din Bucuresti si peste 65% din cei din marile orase aveau parte in 2008 de beneficii extra-salariale din partea angajatorilor, cum ar fi prime de Sarbatori, de concediu sau al 13-lea salariu, conform unui studiu efecuat de Mednet Marketing Research Center si publicatia media Xprimm.

In pofida avantajelor salariale de care dispun, angajatii ar prefera acordarea de pensii private sau de asigurari medicale. La polul opus, asigurarile de viata si accidente si cadourile pentru zile speciale alunecau pe o panta descendenta, cu toate ca un sfert dintre angajatii din Bucuresti si mai mult de o cincime dintre cei din marile orase din tara isi doreau o asigurare privata de sanatate printre beneficiile oferite de angajator, potrivit aceluiasi studiu.

Acum insa, salariatii se pot considera norocosi daca inca primesc tichete cadou sau tichete de masa. Bonusurile de performanta acordate de obicei la sfarsit de an au fost regandite valoric. "Criza s-a manifestat in special asupra nivelului sau existentei bonusului de sfarsit de an 2008 platit in decembrie sau ianuarie.
Desi nu a fost eliminat integral, in multe companii cost reduction program a inclus si analiza mult mai atenta a sumelor acordate”, sustine Loredana Ladunca, manager partner al companiei de recrutare LCL Financial Recruitment.

Ce beneficii raman in carti in 2009?


In prima jumatate a anului 2009 tendinta angajatorilor de a scadea veniturile salariale s-a accentuat. Un segment de companii au adoptat o politica de retentie a personalului cu pretul scaderii veniturilor lunare incasate de acestia, iar angajatii s-au aratat dornici de a-si securiza locul de munca.

Performerii inca beneficiaza de bonusare, insa conditiile de evaluare s-au inasprit. Cu un target greu de atins in recesiune si cu indicatori recalculati ai performantei, angajatii primesc bonusuri numai daca demonstreaza rezultate in timpul prestabilit, considera Cristina Retegan, project & marketing coordinator al companiei de recrutare Psihoselect.

„ Autoturismul, cheltuielile pentru cazare in cazul persoanelor care au un loc de munca mobil si cardurile de sanatate se mentin in topul celor mai raspandite bonusuri extra-salariale in 2009. Este greu de spus cand vor reveni companiile la pachetele de anii trecuti. Totul va depinde de evolutia economica, sustine Retegan.

Un alt beneficiu pe val, tichetele de masa, aduc maxim 150 de RON lunar, pe langa salariul fix. Eficienta financiara si reducerea la jumatate a costurilor platite de angajator, pe de o parte, si gandul ca tichetele pot ajuta la retentia si motivarea unui angajat, pe de alta, mentin tichetele de masa si tichetele cadou pe lista bonificatiilor. Accor Services, al jucator pe piata tichetelor, cu o cota de 35% din piata, are in portofoliu peste 35.000 de companii cu un total de 1,5 milioane de angajati.

Pe langa tichetele cadou si de masa, un beneficiu inca prezent este reprezentat de abonamentele la clinicile medicale private, sustine Sorina Donisa, CFO al grupului de firme APT Resources & Services. “Cu siguranta ca angajatorii sunt mai atenti intrucat bugetele alocate pentru 2009 sunt mai mici decat in trecut si, dupa cum bine stim, beneficiile non-monetare sunt primele afectate. O varianta ar fi acordarea unor pachete de servicii medicale sau de asigurari mai ieftine sau chiar reducerea lor la minimul legal”, afirma ea.

Cine pierde de pe urma neacordarii bonusurilor


Reducerile de personal si diminuarea pachetului de extra-beneficii au lovit direct si afacerile clinicilor medicale private sau ale marilor asiguratori. Cand angajatorul s-a aflat in imposibilitate de plata, asigurarile de viata au trecut in seama angajatului, care a decis continuarea platii ori rascumpararea politei. In acelasi timp, abonamentele la clinicile private si abonamentele la salile de fitness au devenit un lux pentru o parte a personalului.

“Pana in septembrie 2008 a crescut ponderea beneficiilor acordate angajatilor, practic existand numeroase bonusuri acordate angajatilor in vederea fidelizarii si atragerii acestora. Abonamentul medical era inclus practic in toate pachetele angajatilor din corporatii. In 2008 abonamentele au adus 11% din veniturile clinicilor”, potrivit general manager-ului clinicii Sanador, Doris Andronescu.

Reducerea numarului abonamentelor medicale, un beneficiu care castiga teren in 2008, vine pe fondul disponibilizarilor beneficiarilor acestor abonamente in combinatie cu decizia companiilor de a elimina din pachet un astfel de beneficiu. Cu toate acestea, clinicile private nu se tem de o scadere semnificativa a profitului, mizand pe faptul ca abonamentele corporate nu reprezinta decat o mica felie in comparatie cu segmentul de retail – clientii care nu depind de abonamente prin companie.

“Piata este destul de saturata la nivel de abonamente corporate, dar este destul de greu in momentul de fata sa mergem la companii si le spunem sa achizitioneze pachete de servicii mai scumpe”, sustinea la inceputul verii Ciprian Ciobanu, director de vanzari in cadrul MedLife.

In cazul companiilor de asigurari, evaluarea impactului asupra business-urilor este anevoioasa, intrucat asiguratorii nu au furnizat statistici separate pentru persoanele a caror polita este platita de companie.

sursa:www.wall-street.ro

parteneri:www.reklama360.ro
Posted on 14:27 by Dl. Calin and filed under , | 0 Comments »

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cazare Brasov